Sitecore is dé leading tool op het gebied van digital marketing. Waar een ander CMS een out of the box oplossing presenteert, is Sitecore volledig aanpasbaar en uitbreidbaar.
Dit is ook waarom ShareValue ervoor kiest om zich te richten op Sitecore als expertise naast SharePoint / Office 365 (intranet) en .NET (maatwerk).
Bij een website zijn allerlei mensen betrokken: Back-End Developers, Front-End Developers, Marketeers, Content Editors en Data-Analysten. In deze blog gaan we dieper in op deze functies en zien we hoe Sitecore juist deze verschillende groepen kan ondersteunen in hun uitdagingen.
Back-End Developers
Een side effect van het succes van Sitecore, is dat het CMS steeds groter en uitgebreider wordt, waardoor installatie met iedere versie omslachtiger wordt.
Waar Sitecore in het verleden een kleine monolithische applicatie was, is Sitecore nu een grote applicatie met een aantal kleine applicaties (microservices). Hierdoor is installatie niet meer slechts een half uurtje werk en geeft het veel keuzes die gemaakt moeten worden.
Het antwoord van Sitecore op deze uitdaging is SIF: het Sitecore Installation Framework. Dit bestaat uit een set Powershell-commando’s, een Web Deployment Package (te downloaden van de Sitecore-site) en een configuratie. Wat levert dit op? Sitecore neemt het installatie-proces uit handen (welke configvelden op welke machines staan, het daadwerkelijk installeren hiervan e.d.). Dit scheelt de Applicatiebeheerder veel werk, en hiermee tijd.
Front-End Developers
Er zijn steeds meer nieuwe technieken op Front-End gebied. React, Angular, VueJS… Front-End frameworks volgen elkaar in rap temp op. Helaas is het lastig om deze frameworks te embedden op een dynamic site zonder headless CMS.
Het antwoord hierop is JSS. Sitecore JavaScript Services (JSS) is een Software Development Kit (SDK) welke beschikbaar is voor de meest populaire Front-End frameworks van dit moment. Kortom gebruik de laatste JavaScript frameworks gecombineerd met een Enterprise Backend.
Content Editors
Content Editors zitten vrijwel dagelijks met de stress van deadlines. Er is een nieuwe campagne bedacht en er moeten nieuwe uitingen ontwikkeld worden. Voordat de Content Editor met de uitingen aan de slag kan, moeten Design, UX en Development aan het werk. Hierdoor kan de Content Editor nog net voor het verstrijken van de deadline aan de slag, en moet hij/zij in zeer korte tijd de content plaatsen.
Maar, hierop is een antwoord: SXA. SXA (Sitecore Experience Excellerator) is een tool dat Content Editors in staat stelt om alvast eenvoudige pagina’s te ontwikkelen en te vullen met content, nog voordat de Front-End en Back-End Developers hiermee aan de slag zijn. Zo heb je geen last van de strakke content-deadline aan het eind van het proces en kan je alvast vooruit werken.
Marketeer
Wanneer bezoekers van je website het platform verlaten, zijn ze weg. Er is dan geen manier meer om met hen te communiceren.
Sitecore maakt het mogelijk om met Marketing Automation aan de slag te gaan. Met Marketing Automation maak je een plan (zie afbeelding) om volledig automatisch in contact te blijven met de bezoeker. Een voorbeeld: een bezoeker van een webshop heeft spullen in zijn/haar winkelmand, maar verlaat de website zonder af te rekenen. Je hebt wel zijn/haar gegevens, en stuurt automatisch na een paar dagen een e-mail met de boodschap ‘vergeet je winkelmand niet af te rekenen! We geven je 5 euro korting als je dat vandaag nog doet’. Wanneer de klant hier niet op reageert, zou je hem/haar eventueel ook automatisch op een bellijst kunnen laten plaatsen.
Data-analist
Bezoekers haken af wanneer content niet relevant (genoeg) is. De content van veel websites is nog steeds heel statisch, ongeacht het CMS. Maar dankzij technieken als Machine Learning, kunnen we nu content op pagina’s genereren op basis van de informatie die wij hebben over de bezoeker. Dit geeft een Data-Analist veel betere content, maar vooral ook veel meer mogelijkheden om sites te optimaliseren.
Sitecore Cortex is dé machine learning oplossing van Sitecore. Dé manier om ervoor te zorgen dat de bezoekers van jouw website content te zien krijgen die voor hen relevant is. Zo kan je met een zogeheten Content Gap Analyse zien welke content wel en niet goed wordt gelezen, zodat je de minder goede content kunt aanpassen. Ook kan Sitecore Cortex je vertellen wat de meest waardevolle klantgroepen zijn; van doelgroepanalyse tot Customer Journey Mapping. Wat is de intentie van de bezoeker en hoe kun je hier het best op inspelen?
Een voorbeeld dat Sitecore zelf graag noemt: Sitecore Cortex herkende bij een HiFi-webshop een belangrijke nieuwe klantgroep; mensen die bezig waren met verhuizen. Wat bleek; mensen die verhuizen, gaan op zoek naar nieuwe HiFi-producten. Cortex herkende dit onder andere aan de hoeveelheid mensen die hun adres wijzigen bij aanschaf. De webshop kon hier natuurlijk heel goed op inspelen met on- en offline targetting.
Conclusie
Als je “The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy” hebt gelezen of gezien, weet je natuurlijk dat het antwoord op de ultieme vraag over het leven, het universum en alles 42 is. Al helpen deze oplossingen van Sitecore ons werk in een steeds complexer wordende situatie natuurlijk ontzettend uiteindelijk het ultieme doel te bereiken: Customer delight. Dat wil jij toch ook?
Onze Sitecore-experts kunnen jou en jouw team op weg helpen met bovenstaande oplossingen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw situatie te bespreken.
Heb je vragen over dit onderwerp of zou je één van onze experts willen inhuren voor een vergelijkbare opdracht?